Hannan muistometsä syntyy Konnevedelle

Luonnonperintösäätiön suojelualue Linnunlaulu

Viime helmikuussa alkaneen Hannan muistometsäkeräyksen tuloksena Hanna Pahlstenin muistometsä syntyy Konnevedelle, Luonnonperintösäätiön Linnunlaulun suojelualueen juuri hankitulle runsaan kuuden hehtaarin lisäosalle.

Helmikuussa 2018 Luonnonperintösäätiöön otti yhteyttä 32-vuotiaan jyväskyläläisen luonnonystävän ja perheenäidin, Hanna Pahlstenin, ystäväjoukko. Kolmen vuoden sairastamisen jälkeen, juuri ennen joulua 2017, Hannan leukemiahoidot lopetettiin. Ystävät halusivat antaa Hannalle vielä viimeisen lahjan, hänen nimeään kantavan luonnonsuojelualueen. Perjantaina 2.3.2018 Hanna menehtyi.

Hannan muistometsä sijoittuu Lahnanen-järven rantaan ja pienelle harjanteelle rannan lähellä. Se on maisemallisesti komea metsä, joka täydentää ja monipuolistaa Linnunlaulun suojelualuetta. Harjanteen päällä ja ylärinteessä kasvaa vanhaa mäntymetsää, alempana järven rannassa myös vanhoja kuusia. Alueella on erityisen kauniita, pyöreämuotoisia kivenjärkäleitä. Laajentuneessa Linnunlaulun metsässä on tehty keväällä havaintoja sekä metsosta että teeristä samoin kuin useista tikkalajeista.

Hanna ehti itsekin nähdä alueen, jonne muistometsä tulee. Suojelualueelle tehdään muistelupaikka, jossa Hannan sukulaiset ja ystävät saavat hänen toiveensa mukaisesti kuulla edesmenneen läheisensä tuulen huminana puissa ja jossa jokainen metsänkulkija voi rauhoittua
luonnon ääreen omine ajatuksineen. Hannan muistometsän avajaiset järjestetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Hannan muistometsäkeräys jatkuu toukokuun loppuun, sillä muistometsäalueen laajentaminen tai toisen, pienemmän alueen osto Hannan kotiseudulta Pieksämäeltä on mahdollista.

Hanna Pahlstenin muistometsä on Luonnonperintösäätiön neljäs henkilön nimeä kantava muistometsä.

Lisätietoja:
Anneli Jussila, toiminnanjohtaja, Luonnonperintösäätiö, p. 040 5863 950,